Cat / Esp / Eng
Esteu aquí: Inici Animac 4 estacions

Animac 4 estacions

Animac és 365 dies a l'any

NIT DELS MUSEUS

¡STOP MOTION, SÍ!

Nous talents de l'animació
Dissabte 17 de maig de 2014
Per a tots els públics. Durada: 60'

L'animació de titelles fotograma a fotograma viu un moment de gran apogeu entre joves creadors. Dels 6 curtmetratges nominats aquest any al Cartoon d'Or - el premi paneuropeu al millor curt animat - més de la meitat han estat realitzats amb animació de titelles, incloent el guanyador "Head Over Heels". Així mateix, curtmetratges d'estudiants tan premiats en el circuit de festivals - com "But Milk is Important" o "Bols" - s'han realitzat en aquesta tècnica. L’stop motion, o rodatge foto a foto de titelles o objectes, és una tècnica tan antiga com el mateix cinema. Va servir a Méliès i a altres pioners per als seus trucatges fantàstics i en mans dels autors de l'Est d'Europa es va convertir en art des de mitjan del segle passat. El festival d'Annecy dedica la seva edició d'aquest any al stop motion i la seva versatilitat creativa: un altre símptoma que demostra que, lluny d’estar obsoleta, aquesta tècnica es reinventa i reneix en plena era digital amb més força que mai.

El pioner Ladislas Starewitch, el cinema surrealista de Jan Švankmajer o els mons hermètics i metafísics dels germans Quay ... Tots ells han inspirat a generacions d'aquests i molts altres nous creadors que utilitzen l’stop motion o l'animació d'objectes i titelles fotograma a fotograma. Mentre l'obra i pel•lícules d'aquests mestres es mostren al CCCB en l'exposició 'Metamorfosi' i en el cicle de cinema paral•lel Xcèntric, Animac ha seleccionat els millors films stop motion de recent creació que han format part del programa de l'Animac 2014 (Lleida, del 20 al 23 de febrer). Us convidem a (re) descobrir-les.

Fresh Guacamole, de PES. USA, 2 minuts, 2012, sense diàlegs.
Una recepta corrosiva i mordaç. El cineasta novaiorquès PES és probablement el presentador stop motion més vist a la xarxa. El fet d'animar escenes quotidianes amb objectes en peces molt curtes li ha fet guanyar una gran popularitat i una nominació a l'Oscar. Segons l'autor, "Vaig triar l'animació pas a pas per la meva admiració cap a l'obra de Jan Švankmajer". Premi del Públic a Animac 2013, ha format part del programa Animac Camina aquest últim any.
guacamole.jpg Padre, de Santiago Bou Grasso. França, 2013, 12 minuts, VOS (anglès).
Argentina, 1983. Una dona es dedica a la cura del seu pare malalt, un soldat retirat. Una vida rutinària, servil i al ritme del tic-tac d'un rellotge omnipresent. Segons passen els dies, la dona es reclou cada vegada més en el seu petit món. Seleccionat en més de 70 festivals arreu del món, aquesta producció franco-argentina ha suposat un gran salt per al jove realitzador argentí Santiago Bou, interessat en el realisme que ofereix l'stop motion i en el suspens a l'estil Hitchcock.
padre.jpg
Boles, de Spela Čadež. Eslovènia, 2013, 12 minuts, VOS (anglès).
Filip viu en un barri pobre, mentre somia amb la glòria de ser escriptor i amb un luxós estil de vida. Un dia la seva veïna Tereza, una antiga prostituta a qui Filip sempre intenta evitar, li demana que escrigui una carta per el seu promès. Ell accedeix, però una setmana després Tereza torna a aparèixer al replà. La directora eslovena Spela Čadež ha guanyat més de 30 guardons amb els seus curtmetratges de titelles sense perdre gens d'autoria.
boles.jpg Head over Heels, de Timothy Reckart i Fodhla Cronin O'Reilly. Regne Unit, 2012, 10 minuts, stop-motion, sense diàlegs.
Un home i la seva dona s'han anat allunyant al llarg dels anys: ell viu en terra, ella al sostre, i el seu matrimoni penja d'una balança. No solament va guanyar un Annie, va arrasar en Anima Mundi, va ser seleccionat a Cannes i va arribar a ser nominat a l'Oscar, també va aconseguir el Cartoon d'Or 2013 - premi paneuropeu al millor curt animat. Tim Reckart assenyala la potència conceptual i arquitectònica de l'stop motion per a una història de gravetats i sacrificis.
HeadOverHeels.jpg
But Milk is Important, de Eirik Grønmo Bjørnsen i Anna Mantzaris. Noruega, 2012, 11 minuts, sense diàlegs.
Un home amb fòbia social és perseguit per una criatura ingènua i maldestre. Aterrit, l'home intenta escapar sense saber que la criatura és un ajudant amb mètodes poc convencionals. Fosc i misteriós, però ple d'humor i cor, aquest film de graduació va néixer al Volda University College a Noruega. El seu èxit en desenes de festivals - Ottawa, Anifest, Animateka - confirma el talent d'aquest duo creatiu format pels estudiants Eirik i Anna.
milk.jpg The Man Who Was Afraid Of Falling, de Joseph Wallace. Regne Unit, 2011, 4 minuts, sense diàlegs.
La vida d'Ivor capgira quan, després caure-li per accident un test, es desperten en ell una sèrie de reaccions paranoides. Nominat als BAFTA, aquest tendre curtmetratge del joveníssim i polifacètic artista anglès Joseph Wallace - ara immers en el grup Caravel Collective  -demostra que la senectut genera històries amb pes i pòsit més enllà d'UP.
theman.jpg
Lettres de Femmes, d'August Zaravello. França, 2012, 11 minuts, VOS (francès) En els camps de batalla de la Primera Guerra Mundial, l'infermer Simon apedaça les cares destrossades dels soldats d'infanteria amb cartes d'amor. Nominat al Cèsar gal i premiat a Annecy i Clermont-Ferrand, Lettres de Femmes va arribar també al selecte Olimp que significa arribar als Cartoon d'Or. I el seu director, August Zaravello, defensa la fragilitat del "papier mâché" per tal devastadora història bèl•lica.
lettres.jpg

NITS D'ESTIU

Durant les caluroses nits d'estiu, l'Ajuntament de Lleida prepara un programa per amenitzar aquests mesos a la ciutat. Animac ve sent un dels habituals dels darrers anys, programant una sessió familiar a la fresca de la plaça de la Llotja. Els darrers anys ha estat el tret de sortida a l'Animac Camina tour.

NitsdEstiu.jpg

DIA INTERNACIONAL DEL CINEMA D'ANIMACIÓ

Cada 28 d'octubre se celebra el Dia Internacional del Cinema d’Animació arreu del món en commemoració de la primera projecció pública del Théâtre Optique (Teatre Òptic) d'Émile Reynaud, al Museu Grévin de París, el 1892. Animac, obviament, vol tenir lloc en aquesta efemèride i al voltant d'aquesta data programa una sessió especial.

Al 2012 Arrugas, al 2013 Approved for Adoption.

 Sessió Especial  I+G Stop Motion

Aquest any ho celebrem amb la sessió TENDRESA I TERROR EN STOP MOTION dedicada a una de les productores del cinema animat més potents del territori, I+G Stop Motion que enguany es presenta en el marc del Som Cinema- Mostra de Cinema i Audiovisual Català.

I+G Stop Motion ja ha comptat amb retrospectives internacionals, però aquesta és la primera tant a nivell català com espanyol.

Des que els realitzadors dels curtmetratges Anna Solanas i Marc Riba van sortir de l’ESCAC amb la pel·lícula El Negre és el Color dels Déus sota el braç, la seva feina increïble al capdavant de l’estudi I+G Stop Motion no ha deixat de créixer tant a nivell tècnic com artísticament fins a posicionar-se com a uns dels estudis d’animació de referència dins i fora del nostre país. Amb més d’ una dotzena d’ obres i centenars de premis, les seves històries han arribat als públics de tot el món a través, sobretot, dels festivals.

La seva creació “bipolar”, combina la producció de precioses peces per a públic infantil com ara Grand Prix amb animacions de guions tan foscos com els pitjors malsons (Canis, Les bessones del carrer de ponent…) i sempre amb un extraordinari disseny de personatges i amor pel detall en cada element de la seva cinematografia.

L’estudi IG Stop Motion amb els seus reconeguts personatges ha aconseguit posar la nostra animació stop motion en el mapa internacional amb una molt lloable i inusual continuïtat al panorama de l’animació independent. Anna Solanas i Marc Riba us conviden a conèixer els perssonatges dels seus treballs.

Grand Prix, 2011

grandprix.jpg

Violeta, la pescadora del mar Negre, 2006

violeta la pescadora

La Lupe i en Bruno, 2005

lupebruno.jpg

Les bessones del carrer de Ponent, 2010

bessones.jpg

Cabaret Kadne, 2008

cabaret kadne

 

ANIMAC DE NADAL

Animac també s'uneix a la programació nadalenca aprofitant els dies de festa i de parèntesi hivernal. Durant aquestes dates, es programa una sessió temàtica entorn a les Festes, l'hivern, i tota la màgia que envolta aquests dies.

prefrimascartell.jpg


Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
Vimeo
La Paeria - Ajuntament de Lleida

Subscriu-te a la NEWSLETTER ANIMAC!

Contacta

animac@animac.cat
Tel/Fax: +34 973 700 325